Форма входу
Цитата дня
Скуштувати, проковтнути, розжувати....
Анонс подій
[2012-12-12][Події]
Афіша театру ім. Кропивницького з 14.12 по 23.12 (0)
[2012-12-06][Події]
7 грудня відкриття фотовиставки (0)
[2012-12-06][Події]
З 11 грудня – тиждень мистецтва в Кіровограді (0)
[2012-12-05][Події]
Світ ловив мене, а не спіймав (0)
[2012-11-28][Події]
3 грудня «Музична вітальня» у краєзнавчому музеї (0)
[2012-11-28][Події]
Афіша театру ім. М. Кропивницького з 1. 12 по 9. 12 (0)
[2012-11-28][Події]
6 грудня в Кіровоград приїде Іван Андрусяк (2)
[2012-11-27][Події]
28 листопада «Розстріляне коло» в бібліотеці Чижевського (0)
[2012-11-26][Події]
З 26 листопада діє виставка з декоративно ужиткового мистецтва (0)
[2012-11-22][Події]
З 19-го по 23 листопада в бібліотеці Бойченка проходить захід "Національні культури Кіровоградщини" (0)
[2012-11-22][Події]
З 19-го по 23 листопада перегляд документальних кінострічок у бібліотеці ім. Чижевського (0)
[2012-11-22][Події]
26 листопада Андрій Курков у Кіровограді (0)
[2012-11-08][Події]
ШОУ ... книг.))) (0)
RSS/Друг читача
Наші проекти
Стародруки
Теги
Пошук
Категорії розділу
Історія книги [13]
Рейтинги [14]
Жанри [11]
Цікаво знати [96]
Бібліотека [10]
Ексклюзив [14]
Книгарня мого міста [3]
КнигаVSФільм [8]
Нобелівські лауреати з літератури [10]
Життєпис славної 34 групи [7]
Видавництва [15]
Обличчя [20]
Події [13]
Цитатник [4]
Проблеми видавничої галузі [37]
Що почитати? [16]
GoogleAdSense
Головна » 2012 » Жовтень » 22 » Культура постмодернізму
7:41 PM
Культура постмодернізму

 

postmodernism














Кінець XX ст. рядом дослідників культури визначається як епоха постмодернізму, або постмодерну. У визначенні сутності постмодерну та його хронології досі немає однозначних оцінок, порівняно мало й літератури. Очевидно, що розвиток цього феномену ще не завершений. На нашу думку, терміном "постмодернізм" слід користуватися під час аналізу всіх значних явищ культури, що виникли після модернізму (звідси і назва) і внаслідок розвитку модернізму, однак суттєво відрізняються від останнього, водночас не входять повністю до контексту масової культури.

Постмодерн - широка культурна течія, що включає в себе філософію, естетику, літературу, мистецтво, гуманітарні науки. З одного боку, умонастрій постмодерну несе в собі відбиток модерністського розчарування в результатах цивілізації, ідеалах класичної культури та гуманізму, з іншого, - авангардистським установкам на новаторство, відкидання та заперечення старого протистоїть намагання скористатись усім попереднім досвідом, включити його в широку палітру сучасної культури.
У праці А. Тойнбі "Осягнення історії" постмодерн трактується як кінець західного панування в релігії та культурі. Провідні західні політологи визначають його як наслідок неоконсерватизму, символ постіндустріального суспільства, що знаходить вираз у тотальному конформізмі та естетичному еклектизмі. Більш-менш широкої популярності термін постмодернізму набув після виходу книги Ч. Дженкса "Мова постмодерністської архітектури" (1977). Автор визначив нову течію як відхід від екстремізму та нігілізму, часткове повернення до традицій.


Не вступаючи в конфлікт із класикою, включаючи її до своєї орбіти, постмодерн водночас дистанціюється від неї, розмиває класику, відміняючи ряд її канонів, тобто утворює досить гнучку систему. Характерні риси класицизму трансформуються майже на протилежні: величне замінюється дивним, трагічне - парадоксальним. Свідомий еклектизм живить гіпертрофо-вану надмірність художніх засобів та прийомів. Найсуттєвішою рисою постмодернізму є перехід від класичного антропоцентричного гуманізму до універсального гуманізму, що обіймає все живе - людину, природу, Всесвіт. Відмова від європоцентризму та етноцентризму сприяє перенесенню уваги на весь світ, звідси - релігійний, культурний, екологічний екуменізм.

Світ уявляється постмодернізму складним, хаотичним, багатоманітним, тому кращий спосіб його засвоєння - ігровий, естетський. Звідси така характерна риса постмодерністської культури, як іронія, насміхання. На думку постмодерністів, у сучасну епоху все відносне: немає істини, немає реальності (її з успіхом замінює віртуальна реальність, у якій люди вже не тільки спілкуються та проводять наукові конференції, а й освідчуються в коханні). У наш час "немає нічого живого та святого", що колись піддавалось модерністській критиці та засудженню, отже, залишається лише глузувати та насміхатися над цим дивним світом. Найхарактернішим представником сучасної постмодерністської філософської думки є всесвітньо відомий італійський вчений Умберто Еко. У його бестселерах "Ім´я рози", "Маятник Фуко" та інших органічно поєднуються філософський підтекст, пародійний аналіз культурної плутанини сучасної свідомості, іронічне осмислення минулого та попередження про небезпеку розумової деградації.
Одним з головних принципів постмодерну стала "культурна опосередкованість", або коротко - цитата. "Ми живемо в епоху, коли всі слова вже сказані", - помітив філософ С. Аверінцев. Отже, залишається лише повторювати відомі істини, цитувати відомі вислови. Цитатами говорять політики. Цитати є елементами художньої творчості. Десятки, якщо не сотні цитат складають культурний багаж сучасної людини. В американському студентському анекдоті розповідається про студента-філолога, який, уперше прочитавши шекспірівського "Гамлета" був розчарований: "Нічого особливого, набір відомих крилатих слів та виразів".
У руслі постмодернізму розвивається найзначніша течія сучасного мистецтва - концептуалізм (від англ. concept - ідея, задум). На думку представників концептуалізму, що вперше з´явився в США та Англії у 1967 p., важливий не сам відтворюваний предмет, що є суб´єктивним, а його задум, те, що він означає, які рефлексії породжує. Зображуючи предмети цивілізації та супроводячи їх пояснювальними текстами-цитатами, митці часом іронізують над сучасним світом. Характерною може бути творчість Е. Воргола, якого відносять до лідерів поп-арту - течії, спорідненої із концептом.
Виставка Е. Воргола - видатного американського художника, батьки якого були вихідцями з України, з великим успіхом пройшла в Києві у травні 2000 р. Зображуючи "Знак Долара", тиражовані портрети Мерилін Монро, "Пляшки кока-коли", виставляючи в музейній залі піраміди консервних бляшанок супу Кемпбелл, митець ніби іронізує над "священними коровами" - символами західної цивілізації.
Світову славу у 80-90-х роках здобули твори російських концептуалістів: художників Е. Булатова, І. Кабакова, В. Комара та О. Меламіда, письменників Д. Пригова, Т. Кібірова. Використовуючи символіку та прийоми соціалістичного реалізму, вони створюють своєрідну пародію на радянську дійсність. На картині Е. Булатова "Слава КПРС" - блакитне небо із хмарами закриває однойменне гасло. У картинах В. Комара і О. Меламіда "Сталін і музи", "Рональд Рейган у вигляді кентавра", виписаних у добротній класичній манері, за висловом одного з американських критиків, "продажний класицизм пародується як міжнародний символ культурного застою".
Прийомами постмодернізму користувалися й інші численні угруповання та художники, які не визнавали радянської дійсності -нонконформісти (О. Рабін, А. Зверев, Г. Брускін, Д. Краснопєвцев, О. Целков). Іронією, пародією, цитатами були пронизані також окремі кращі твори радянської культури, зокрема такі культові фільми, як "Кавказька полонянка" та "Діамантова рука".
У 90-х роках XX ст. радянський нонконформізм, або "другий авангард", ще залишався однією з небагатьох "живих" течій світового постмодернізму, який на той час в основному вичерпав свій інтелектуальний і новаторський потенціал. Провідні сучасні майстри стали подібними до колишніх метрів академізму - вони добре знані та матеріально забезпечені, але виставки постмодерністського мистецтва в світі вже не збирають широкої публіки. Мистецтву, щоб воно було живим, потрібні конфлікт, щирість, емоція.
Культурний плюралізм, що сьогодні існує в світі, веде митця в основному шляхом гонитви за успіхом і грішми, призводить до атрофії творчості. Більшість видатних діячів культури називають це явище трагедією свободи творчості і ставлять справедливе запитання: а що ж далі? І тут слід прислухатися до слів Д. Лихачева: "Мистецтво на межі XXI століття не закінчується, воно вступає в перехідний період хаосу, а хаос завжди народжує нове".


Матеріал взято з сайту http://www.info-library.com.ua/books-text-1162.html


Категорія: Жанри | Переглядів: 607 | Додав: Murifri | Теги: нонконформісти, постмодернізм, концептуалізм, Murifri | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Четвер, 2025-01-09, 2:01 PM
Вітаю Вас Гість
Календар
«  Жовтень 2012  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Наша місія
Популяризація книги як визначного явища людської культури у всій багатогранності його оприявлення
Грані осмислення

Книга як...

феномен культури

духовна спадщина

інструмент освіти та розвитку

матеріальна конструкція

комерційний проект

місток між минулим та майбутнім

мудрість

історія

текст

суспільний рушій

інформаційний об'єкт

мікросвіт

художнє полотно



Наші відвідувачі
Архів записів
Друзі сайту
Пиши українською www.gre4ka.com.ua - Молодіжний онлайн-журнал Гречка Українські традиції
Статистика

Онлайн всього: 5
Гостей: 5
Користувачів: 0