Блог
(< англ. Blog < web log –
журнал або щоденник подій у мережі) – веб-сайт, який регулярно поповнюється
новими записами, зображеннями, аудіо-відеоматеріалами. Для блогів характерні
короткі записи тимчасового значення. Користувачів блогів називають блогерами, а
сукупність усіх блогів у мережі – блогосферою.
Блогосфера
відрізняється від звичайних веб-сторінок тим, що зв’язані між собою блоги
можуть складати динамічну всесвітню інформаційну оболонку. Блогосфера є
важливою ланкою вивчення суспільної думки, вона часто-густо враховується в
академічних і неакадемічних роботах, які досліджують сучасні глобальні
соціальні тенденції. Феномен блогосфери полягає в тому, щоб за декілька років
само зародився новий інформаційний простір, який швидше б реагував не події та
був більш незалежним і не піддавався контролю.
Блог – це самовираження, спроба
подолання самотності в мережі віртуальних особистостей. Блог – це не лише
спілкування, а й повідомлення, співтовариство, вірусний маркетинг, ще один
канал комунікацій, це багатошаровий піар, унікальний засіб комунікації зі
споживачем, яке більшість компаній приречене використовувати в найближчі роки.
Блог – це і записна книжка і фотощоденник, тому додавання записів, коментарів,
фотографій, відео, а також управління контентом в блозі повинні бути
максимально зручними для користувача.
Поняття «блогосфера» за останні декілька років набуло значної
популярності. Проте з наукової точки зору це явище залишається малодослідженим.
Крім поодиноких наукових статей та параграфів у підручниках з журналістикознавства
інформацію про блоги майже неможливо знайти. Та все ж, були спроби створити
певні класифікації та напрями блогів, за якими
можна було б віднести ті чи інші матеріали до певних блогових категорій.
В цій роботі навіть подано декілька таких класифікацій. Хоча на практиці вони є
малоефективними. Причиною цьому слугує безліч факторів, найголовнішим з яких є
постійний розвиток блогосфери. Сьогоднішня
блогосфера (в тому числі й регіональна) постійно розвивається та
видозмінюється, приєднуючи до себе все більшу і більшу кількість понять та
функцій. Кожний блогер не обмежується однією тематикою своїх записів. На
регіональному рівні блогери пишуть про все, що стосується їхнього регіону, не
аналізуючи, скажімо, тільки місцеву медицину, чи владу, чи роботу культурних та
освітніх установ. Блогери – це громада, яка живе сьогодні, зустрічається з
усіма проблемами сьогодення і переносить свій досвід, власні переживання в
електронний простір блогосфери. Блогери, що розкривають у своїх працях вади
суспільства, управлінського апарату тощо, є представниками «громадянської
журналістики». Це поняття дійсно існую у вітчизняному медіапросторі. Людиною,
що входить до представників «любительської журналістики» може бути як
пересічний громадянин, так і журналіст, який через певні цензурні обмеження
свого видання не може публікувати власні у виданні думки, що йдуть врозріз з
політикою редакції, а тому переходять в інтернетний простір (сайти, блоги), щоб
несказане нарешті стало сказаним. Не слід
забувати й про те, що не кожен блогерський запис належить до «громадянської
журналістики». Блог – поняття широке, що включає в себе багато підтекстів.
Хтось може сприймати його як «аматорську журналістику», хтось – як щоденникові
записи, думки та переживання людини (не суспільно значущі), якими вона ділиться
з оточуючими. З проаналізованих вище п’яти блогів відразу кидається у вічі той
факт, що жоден з даних ресурсів (за виключенням хіба що блогу Ілючека)
змістово-тематично та зображально не дотримується певних кордонів. Це свідчить
про те, що люди, які складали ці класифікації недосконало обізнані в блогах
(можливо навіть і не пробували себе в ролі блогерів), оскільки при створенні
такої ґрунтовної праці не змогли повністю дослідити інформаційні потреби
суспільства та блогерське середовище.
Умовно
поділяючи блогерів на «щоденникових» та «журналістських» варто зазначити, що ні
ті, ні інші не ставлять себе в жорсткі рамки ведення блогів. Користувачі
блог-ресурсів пишуть в довільний формі про довільні проблеми, які трапляються
щодня. В цьому аспекті блогери творять новини і є «громадянськими
журналістами».
Також не потрібно забувати про те, що
часто-густо блоги ведуть як компетентні особи (на праці яких посилаються різні
види ЗМІ) так і посадовці чи певні відомі люди, які кожним своїм записом
створюють новину (в деякому роді, створюють інформаційний привід), на слова
яких можна посилатись, цитувати і на основі тієї інформації будувати навіть
повноцінні журналістські матеріали.
Блогосфера – це субкультура, в якій
всі сфери суспільного життя тісно переплітаються одне з одним. Блогосфера
містить величезний масив інформації і в деяких випадках дійсно є інформаційним
банком, що збагачує професіональні ЗМІ.
Щоб повністю дослідити явище бодай
регіонального блогінгу (не кажучи вже про більш глобальні блогосфери), створити
повну класифікацію блогів, визначити їх тематичне спрямування, потрібно бути
частиною блогосфери того чи іншого регіону, бути блогером. Оскільки блогерська платформа – це окремий світ,
окрема держава, правила в якій майже не писані. З одного боку це недолік (хаос
в масиві інформації), а з іншого – перевага (є з чого вибрати), адже блогосфера
нікого не обмежує, даючи можливість кожній людині збагачуватись духовно,
розумово і не зупинятись у власному розвитку.
|