Статистика,
яку щорічно приводить в своєму звіті Українська книжкова палата, наочно
свідчить про те, що наші громадяни впевнено залишають категорію
«найбільш читаючих в світі». Аналізуючи стан розвитку даної галузі слід відзначити ряд значних
проблем, які стримують розвиток книговидання, зокрема недостатній рівень
державної підтримки даної галузі, низька конкурентоздатність, низький
рівень попиту українців на книжкову продукцію, зумовлений зростанням
цін на книжкову продукцію, зменшенням реальних доходів населення( за
даними Держкомстату питома вага витрат домогосподарств на задоволення
культурних потреб (в т.ч. на придбання книг) та відпочинок за останні
роки становить 2,4%). і відсутністю інтересу до книжкової продукції.
Якщо
врахувати, що в 2007 році тираж книг і брошур, випущених
видавництвами України, склав 56 млн. екземплярів, а населення України
складає 46,5 млн. чоловік, то середня кількість книг, яка припадає на одну людину становить 1,2 єкземпляри, що
виглядає вкрай песимістично.
Цифри
за перше півріччя 2008 року виглядають не краще: трохи більше 11 млн.
екземплярів українською мовою і 8 млн. - російською. Так що остаточні результати можуть бути навіть нижче торішніх. І така тенденція спостерігається постійно.
Якщо
порівнювати показники найближчих сусідів, наприклад, Росії і Польщі, то
в цих країнах на одного жителя доводиться 4 книги, видані в країні, а в
європейських країнах цей показник становить вже 8 екземплярів.
Які ж основні причини ситуації, що створилася на поліграфічному ринку України, і чому українці стали так мало читати? Якось
не віриться, що громадянам нашої країни раптом стали чужі і байдужі
книги, а разом з ними освіченість, а також моральний і духовний розвиток.
Велике значення того, що ми стали значно менше читати, припадає на економічний чинник. Ціни на книги, а тим більше дитячі, деколи зайвий раз доводять правоту філософів, про те, що в нашому житті "бытие первично". Якщо раніше існувала проблема, яку саме купити книгу, то сьогодні, крім фінансової, виникає ще одна - де купити. Більшість книжкових магазинів, що існували протягом багатьох років, було закрито. За даними статистики сьогодні на 10 000 жителів припадає один книжковий магазин.
>Правда,
останнім часом ситуація змінюється на краще - почали відкриватися нові
книжкові магазини, які пропонують споживачам великий вибір чудово
оформлених книг як сучасних авторів, так і світових та вітчизняних
класиків.
Незважаючи
на податкові пільги, які були введені ще в 1997 році, а у вересні
продовжені Верховною Радою до 2015 року, більша частина друкованої
продукції як і раніше експортується з Російської Федерації. Так, наявність пільг дозволяє друкарням і видавництвам України витримувати пресинг конкуренції. Однак
постійно зростаючі ціни на поліграфічні послуги та сировину, сприяють
збільшенню обсягів продукції, яка завозиться з Росії за нижчими цінами. Чимало українських видавництв навіть не приховують, той факт, що їм вигідніше друкувати свої тиражі в Росії, а іноді і в Китаї.
Не оминула стороною вітчизняних поліграфістів і книговидавців і фінансова криза. Справа в тому, що поліграфія є капіталомісткої галуззю, яка постійно розвивається. Для
того щоб випускати конкурентоспроможну і високоякісну продукцію,
необхідно оснастити виробництво сучасною поліграфічної технікою, а також
використовувати в роботі новітні технології та витратні матеріали. До
недавнього часу більшість українських друкарень мали можливість взяти
на покупку сучасного поліграфічного обладнання кредит у банку або
придбати необхідну техніку в лізинг. Наступила
фінансова криза і порушила плани багатьох видавничих фірм і компаній -
банки кредити не видають, а брати в лізинг теж досить ризиковано в
зв'язку з постійно зростаючим валютним курсом, до якого прив'язано
більшість розрахунків.
Крім того, важливу роль у підтримці видавничої галузі має реклама. Якщо
зовсім недавно реклама, пов'язана з банківським і фінансовим сектором,
приносила друкованим виданням стабільний дохід, дозволяючи їм розвивати
свої проекти, то сьогодні це вже в минулому.
Багато аналітиків говорять про те, що друковану продукцію замінить Інтернет. І дійсно, хочете дізнатися найостанніші новини з будь-якої області нашого життя - ніяких проблем. Не те що газети і журнали, навіть книги не потрібно купувати. Сиди за комп'ютером і шукай все що цікавить. Можна читати останні видання, а також вивчати будь-які предмети. Однак,
виходячи з проведених статистичних опитувань, більшість споживачів
воліють Інтернету давно знайомі і звичні книги, газети, журнали. Це все одно як раніше деякі думали, що телебачення замінить театр і кіно. Скільки
б сьогодні не говорили про Інтернет, людині завжди буде набагато ближче
і дорожче безпосереднє спілкування з «живою» книгою або журналом.
Незважаючи
на всі труднощі, які відчувають сьогодні українські друкарні при
випуску друкованих видань, ніхто навіть не сумнівається, що поліграфічна
галузь як існувала, так і буде не тільки існувати, але й далі
продовжувати розвиватися і зміцнюватися. А
для того, щоб вітчизняне книговидання отримало новий імпульс, держава
повинна виробити послідовну і чітку політику щодо книговидавництва в
Україні, спрямовану на допомогу та підтримку вітчизняного виробника.
Отож, з усіх проблемних сторін нашої книговидавничої галузі, проблемна сторона під назвою "нечитання" стоїть на одному с перших місць. Людина зараз перестала бути романтичною, перестала дозволяти собі бути собою наодинці із книгою.